ΑΓΟΡΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ ΒΕΝΖΙΝΗΣ Ή ΠΕΤΡΕΛΑΙΟΥ: ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΕ ΤΙ ΣΑΣ ΣΥΜΦΕΡΕΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ

Ήρθε η στιγμή να αγοράσετε το επόμενό σας αυτοκίνητο αλλά δεν μπορείτε να επιλέξετε ανάμεσα σε diesel ή βενζίνη; Κανένα πρόβλημα! Η ομάδα του carwall.gr σας ενημερώνει για όλα όσα θα πρέπει να γνωρίζετε πριν πάρετε την τελική σας απόφαση.

Η απόφαση δεν είναι ούτε εύκολη αλλά ούτε και προφανής. Η ιδανική επιλογή πρέπει να γίνει ανάλογα με τις καθημερινές ανάγκες αλλά και την οικονομική δυνατότητα του αγοραστή. Δεν είναι μόνο θέμα πιο καύσιμο είναι πιο φθηνό ή γενικότερα οικονομίας καυσίμου. Πρέπει να συνυπολογιστούν πολλοί παράγοντες μαζί όπως είναι η αξία αγοράς του αυτοκινήτου, η οδηγική του συμπεριφορά, το service και η συντήρησή του, τα ανταλλακτικά, τα τέλη κυκλοφορίας, η ασφάλιση αλλά και η μεταπωλητική του αξία.

Για να βγάλουμε πιο ασφαλή συμπεράσματα θα χρησιμοποιήσουμε όπου χρειαστεί το παράδειγμα του νέου Renault Clio 0.9 TCe Dynamic & 1.5 DCi Expression και του νέου Nissan Qashqai 1.2 Dig-T Energy & 1.5 DCi Energy.

ΑΞΙΑ ΑΓΟΡΑΣ

Είναι αλήθεια ότι τα αυτοκίνητα diesel κοστίζουν περισσότερο;

Γενικά, στις περισσότερες περιπτώσεις ναι. Συνήθως μια έκδοση βενζίνης είναι από 1000 έως και 3500 ευρώ φθηνότερη από την αντίστοιχη έκδοση του πετρελαίου. Για παράδειγμα, βλέπουμε ότι στην κατηγορία των crossovers μία από τις εμπορικότερες κατηγορίες της ελληνικής αγοράς, όπου το Qashqai είναι ο «πρωταθλητής» στις πωλήσεις, ο αγοραστής θα πληρώσει  περίπου 3000 ευρώ λιγότερα για την ίδια ακριβώς έκδοση και την ίδια περίπου ιπποδύναμη (ο βενζινοκινητήρας υπερέχει κατά 5 περίπου άλογα). Ίδια περίπτωση και το Renault Clio, το οποίο ανήκει στην εμπορικότερη κατηγορία στην ελληνική αγορά (κατηγορία Β), όπου το  Renault Clio 0.9 TCe Dynamic κοστίζει περίπου 1800 ευρώ λιγότερο από την αμέσως χαμηλότερη έκδοση του στο diesel.

Άρα το συμπέρασμα που προκύπτει είναι ότι αν ήταν καθαρά θέμα αξίας αγοράς τότε δε θα το συζητούσαμε καν για το diesel καθώς τα δεδομένα είναι συντριπτικά υπέρ των βενζινοκίνητων αυτοκινήτων. Όμως, όπως προλογίσαμε, υπάρχουν ακόμη πολλοί παράγοντες που πρέπει να συνυπολογιστούν και δεν είναι τόσο απλό το ζήτημα.

ΤΙΜΗ ΚΑΥΣΙΜΟΥ-ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ

Ποιο καύσιμο είναι πιο ακριβό και ποιό θα μου κοστίσει περισσότερο στο δρόμο;

Αυτή τη στιγμή, η αξία της βενζίνης στη χώρα μας βρίσκεται κατά μέσο όρο στο 1.25 ευρώ ανά λίτρο και του diesel κίνησης στα 0.90 ευρώ ανά λίτρο. Αμέσως προκύπτει το συμπέρασμα ότι το πετρέλαιο είναι αρκετά φθηνότερο από τη βενζίνη με μια διαφορά κοντά στο 30% με τα σημερινά δεδομένα. Αυτό είναι και ένα από τα μεγάλα πλεονεκτήματα της πετρελαιοκίνησης που θέτουν και το δίλημμα στην τελική επιλογή. Εδώ βέβαια θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι σε πάρα πολλές χώρες της Ευρώπης η μεγάλη αυτή διαφορά στην τιμή δεν υπάρχει και στις περισσότερες χώρες η τιμή του diesel είναι πολύ λίγο φθηνότερη σε σχέση με της βενζίνης και τείνει να εξισορροπηθεί. Επίσης, σε χώρες όπως η Μ. Βρετανία η τιμή του diesel ξεπερνάει έστω και για λίγο εκείνη της βενζίνης. Στη χώρα μας έχει ακουστεί αρκετές φορές ανεπίσημα ότι ενδέχεται να εξισορροπηθεί και εδώ η τιμή της βενζίνης με εκείνη του diesel κίνησης, με βάση τα ευρωπαϊκά πρότυπα. Ακόμη και έτσι όμως να γίνει το diesel δεν χάνει το πλεονέκτημα του στην κατανάλωση.

Είναι γνωστό ότι η τεχνολογία των πετρελαιοκινητήρων και το καύσιμο είναι τέτοιο που τους καθιστά οικονομικότερους όσον αφορά στην κατανάλωση καυσίμου. Το diesel είναι καύσιμο βραδύτερης καύσης και ο ενεργειακός βαθμός απόδοσής ενός πετρελαιοκινητήρα είναι μεγαλύτερος σε σχέση με έναν κινητήρα βενζίνης. Επομένως, ακόμη και με το υποθετικό σενάριο της εξίσωσης των τιμών των 2 καυσίμων το diesel παραμένει σταθερά προτιμότερο από πλευράς κατανάλωσης.

Μια ματιά στα τεχνικά χαρακτηριστικά και στις μεικτές καταναλώσεις των μοντέλων θα σας  πείσει. Βέβαια, πολύ σημαντικό ρόλο παίζει και η οδηγική συμπεριφορά του κάθε οδηγού στο δρόμο.

ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ

Ποια έχουν καλύτερη οδηγική συμπεριφορά;

Πριν αγοράσουμε ένα αυτοκίνητο πρέπει πάντα να κάνουμε ένα test drive για να δούμε αν ταιριάζει στις ανάγκες μας. Ειδικά, όταν είναι να επιλέξουμε ανάμεσα σε diesel και βενζίνη. Σίγουρα στο παρελθόν οι κινητήρες diesel ήταν πιο θορυβώδεις, λιγότερο εξευγενισμένοι και λιγότερο φιλικοί προς το περιβάλλον, αλλά η τεχνολογία έχει προχωρήσει και όλα αυτά έχουν περιοριστεί πια σε μεγάλο βαθμό. Βέβαια, οι πετρελαιοκινητήρες παραμένουν λίγο θορυβώδεις ιδιαίτερα στις χαμηλές στροφές αν και δεν είναι κάτι που γίνεται ιδιαίτερα αντιληπτό εντός της καμπίνας του αυτοκινήτου.

Η μεγαλύτερη διαφορά των δύο κινητήρων έχει να κάνει με το πώς αξιοποιούν την ιπποδύναμη τους. Τα αυτοκίνητα με κινητήρα diesel για παράδειγμα φημίζονται για την αρκετά υψηλή ροπή τους από τις πολύ χαμηλές στροφές. Τα τελευταία χρόνια όμως, οι περισσότερες εταιρείες προτίμησαν το turbo στους βενζινοκινητήρες τους και μείωσαν αισθητά τα κυβικά (downsizing), κάτι που είχε σαν αποτέλεσμα και οι βενζινοκινητήρες να αποδίδουν τη μέγιστη ροπή τους από τις πολύ χαμηλές στροφές. Παρόλαυτα, το πρόβλημα παραμένει στους ατμοσφαιρικούς (χωρίς turbo) κινητήρες βενζίνης στους οποίους χρειάζεται  να ανέβει ψηλά το στροφόμετρο για να επιτευχθεί η μέγιστη ροπή και η απόδοση του κινητήρα με αποτέλεσμα να αυξηθεί και η κατανάλωση.

Γενικά, οι κινητήρες βενζίνης απευθύνονται σε αυτούς που θέλουν ένα αμάξι με επιδόσεις, δηλαδή καλύτερες επιταγχύνσεις και μεγαλύτερη τελική ταχύτητα. Επίσης, σε αυτούς που κάνουν λίγα χιλιόμετρα μέσα στην πόλη και χρειάζονται ένα φθηνό αυτοκίνητο με πολύ λίγα κυβικά (1000-1200cc).

Τα αυτοκίνητα με κινητήρα diesel απευθύνονται κυρίως σε αγοραστές που συνηθίζουν να κάνουν πάρα πολλά χιλιόμετρα σε ετήσια βάση (25.000-30.000χλμ) και χρειάζονται ένα πολύ οικονομικό αυτοκίνητο από άποψη κατανάλωσης. Κυρίως αυτοί που αναζητούν ένα λίγο μεγαλύτερο αυτοκίνητο πόλης με περισσότερα από 1200cc, με το οποίο θα έχουν τη δυνατότητα να βγουν και εκτός πόλης με ασφάλεια και να μπορούν να μεταφέρουν αρκετές αποσκευές ή φορτία χωρίς να επηρεάζεται αισθητά η απόδοση του αυτοκινήτου.

Οι έως τώρα προτιμήσεις στην ελληνική αγορά δείχνουν ότι το 60% περίπου των πωλήσεων είναι diesel και το 40% βενζίνη. Οι περισσότερες πωλήσεις αυτοκινήτων diesel γίνονται στην κατηγορία Β, τη δημοφιλέστερη κατηγορία στην οποία ανήκουν τα λίγο μεγαλύτερα αυτοκίνητα πόλης, όπως τα Corsa, Polo, Fiesta, Clio, Ibiza αλλά και στις μεγαλύτερες κατηγορίες αυτοκινήτων, αυτές των μικρομεσαίων-hatchback, Crossovers, SUVs και των οικογενειακών sedan. Αντίστοιχα, στη βενζίνη οι αγοραστές προτιμούν τα πολύ μικρά αυτοκίνητα πόλης όπως τα Aygo, Smart, Panda, 108, C1, Twingo, αλλά και τα αυτοκίνητα όλων των κατηγοριών τα οποία προσφέρουν πολύ καλές επιδόσεις.

ΤΕΛΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ-ΑΣΦΑΛΙΣΗ

Ποιά πληρώνουν λιγότερα τέλη και ποιά έχουν μικρότερο κόστος ασφάλισης;

Για τα αυτοκίνητα που αγοράστηκαν από την 1/11/2010 και έπειτα τα τέλη κυκλοφορίας υπολογίζονται με βάση τις εκπομπές ρύπων διοξειδίου του άνθρακα CO2. Με βάση αυτόν τον υπολογισμό τα αυτοκίνητα diesel υπερέχουν ξεκάθαρα, επειδή εκπέμπουν αρκετά λιγότερους ρύπους σε όλες τις κατηγορίες αυτοκινήτων από τα αντίστοιχα της βενζίνης. Είναι γεγονός πως τα τελευταία χρόνια έχει γίνει πολύ μεγάλη προσπάθεια από τις εταιρείες να μειωθούν αρκετά οι ρύποι και στους βενζινοκινητήρες με εντυπωσιακά αποτελέσματα. Δεν παύει όμως να υπάρχει μια σημαντική διαφορά στα πετρελαιοκίνητα. Στην κατηγορία Α (μικρά αυτοκίνητα πόλης) σχεδόν όλα τα νέα αυτοκίνητα είτε είναι diesel είτε είναι βενζίνη πληρώνουν από μηδενικά έως ελάχιστα τέλη κυκλοφορίας καθώς εκπέμπουν τα περισσότερα κάτω από 100g/Km και τα τελευταίας τεχνολογίας ακόμη και κάτω από 90g/Km. Σε όλες τις υπόλοιπες κατηγορίες όμως, υπάρχει αισθητή διαφορά υπέρ των πετρελαιοκινητήρων.

Για παράδειγμα,

  • το Renault Clio 0.9 TCe Dynamic εκπέμπει 105g και πληρώνει τέλη 102,9 ευρώ/έτος,

         ενώ το Renault Clio 1.5 DCi Expression εκπέμπει 85g και έχει μηδενικά τέλη.

  • Το Nissan Qashqai 1.2 Dig-T Energy εκπέμπει 129g και πληρώνει τέλη 154,8 ευρώ/έτος,

         ενώ το Nissan Qashqai 1.5 DCi Energy εκπέμπει 99g και πληρώνει τέλη 89,1 ευρώ/έτος.

Σε όλα τα παλαιότερα από την 1/11/2010 αυτοκίνητα ο υπολογισμός γίνεται με βάση τα κυβικά του αυτοκινήτου, χωρίς το καύσιμο να παίζει κάποιον σημαντικό ρόλο.

Όσον αφορά στα ασφάλιστρα που πληρώνει το κάθε αυτοκίνητο και εδώ το καύσιμο δεν φαίνεται να παίζει σημαντικό ρόλο, καθώς το πλέον σημαντικό είναι η αξία του αυτοκινήτου, η παλαιότητα του και τα κυβικά του.

SERVICE-ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ & ΚΡΥΦΑ ΚΟΣΤΗ

Ποια αυτοκίνητα έχουν ακριβότερο service και κόστος συντήρησης και τι κρυφά κόστη ενδέχεται να πληρώσω;

Πριν επιλέξουμε το επόμενο μας αυτοκίνητο θα πρέπει να λάβουμε υπόψη μας και όλους τους παράγοντες που θα προκύψουν μετά την αγορά του αυτοκινήτου μας. Κατά κανόνα ένα αυτοκίνητο diesel θα επισκεφτεί λιγότερες φορές ένα συνεργείο με την πάροδο του χρόνου, καθώς τα διαστήματα μεταξύ των service που συνιστούν οι κατασκευαστές είναι μεγαλύτερα από εκείνα για τους βενζινοκινητήρες. Παρόλαυτα, τα τελευταία χρόνια αρχίζουν και βελτιώνονται και οι βενζινοκινητήρες σε αυτόν τον τομέα και τα περισσότερα μεγάλα service γίνονται κάθε 30.000χλμ και όχι νωρίτερα. Υπό ιδανικές συνθήκες (σωστή συντήρηση, καθαρό καύσιμο) το κόστος ενός service βενζίνης και diesel είναι πλέον περίπου το ίδιο με εκείνο των βενζινοκινητήρων να είναι λίγο φθηνότερο.

Ιδιαίτερη προσοχή όμως πρέπει να δοθεί, στην κατάσταση την οποία βρίσκεται ένα μεταχειρισμένο diesel πριν το αγοράσουμε, επειδή αν δεν είναι καλοσυντηρημένο μπορεί να προκύψουν κρυφά κόστη χιλιάδων ευρώ. Για παράδειγμα εάν αγοράσουμε ένα diesel στο οποίο το φίλτρο μικροσωματιδίων (DPF) είναι βουλωμένο ή κακοσυντηρημένο, η αλλαγή του μπορεί να κοστίσει ένα πολύ σημαντικό ποσό που δεν θα έχει προϋπολογίσει ο αγοραστής. Επίσης, σημαντικό ρόλο παίζει και η ποιότητα του καυσίμου που χρησιμοποιούμε. Δεν είναι λίγα τα κρούσματα νοθείας που έχουν αναφερθεί και για τα δύο είδη καυσίμου. Γι’ αυτό προτιμήστε να βάζετε καύσιμο σταθερά από ένα πρατήριο στο οποίο το αυτοκίνητο σας δεν παρουσίασε ποτέ πρόβλημα. Επιπλέον, κάντε έρευνα αγοράς για το συνεργείο ώστε να είστε βέβαιοι ότι γνωρίζουν από συντήρηση diesel κινητήρων εφόσον επιλέξετε ένα τέτοιον.

ΑΞΙΑ ΜΕΤΑΠΩΛΗΣΗΣ

Υπάρχει διαφορά στη μεταπωλητική αξία ενός αυτοκινήτου diesel με αυτή ενός βενζινοκίνητου;

Στο σύνολο τους τα αυτοκίνητα diesel διατηρούν υψηλότερη αξία μεταπώλησης από τα αντίστοιχα της βενζίνης. Αυτό συμβαίνει εξαιτίας της πολύ υψηλής ζήτησης για πετρελαιοκίνητα μοντέλα που υπάρχει αυτή τη στιγμή στην ελληνική αγορά, για τα αρκετά χαμηλότερα ή και μηδενικά τέλη κυκλοφορίας τους, αλλά και για την αρκετά χαμηλότερη κατανάλωση τους σε συνδυασμό με τη σημαντικά φθηνότερη τιμή του diesel. Επιπλέον, δεν πρέπει να ξεχνάμε και την πολύ μεγαλύτερη αντοχή των κινητήρων πετρελαίου που πολλές φορές μπορεί να αντέξουν και τα τριπλάσια χιλιόμετρα από έναν βενζίνης.

Παρατηρούμε στην ελληνική αγορά, ότι ενώ τα βενζινοκίνητα μοντέλα είναι φθηνότερα, αυτό αντανακλάται και στη μεταπωλητική τους αξία. Από την άλλη τα πετρελαιοκίνητα διατηρούν συνήθως περίπου 10% μεγαλύτερη μεταπωλητική αξία σε βάθος 3 χρόνων εξαιτίας των λόγων που προαναφέραμε. Πολλές φορές αυτό το ποσοστό μπορεί να είναι και αρκετά υψηλότερο.

Ωστόσο, οι τελευταίες διεθνείς μελέτες δείχνουν ότι τα πετρελαιοκίνητα μοντέλα είναι λίγο πιο ευπαθή και παρόλο που τα μικρά service κοστίζουν περίπου το ίδιο, είναι πιθανό η συντήρηση τους να κοστίσει αρκετά περισσότερα χρήματα σε περίπτωση παρουσίασης μιας πιο σοβαρής μηχανικής βλάβης. Αυτό συμβαίνει, όπως αναφέραμε και στην παράγραφο με τα κρυφά κόστη, λόγω των φίλτρων που χρησιμοποιούνται σε έναν πετρελαιοκινητήρα και του μεγάλου κόστους αντικατάστασης τους.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε βέβαια, ότι τον πιο σημαντικό ρόλο στην μεταπωλητική αξία ενός αυτοκινήτου παίζει το φορολογικό καθεστώς, η παλαιότητα του, τα χιλιόμετρα που έχει διανύσει και κυρίως η κατάσταση στην οποία βρίσκεται.

 

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ

Τελικά τι με συμφέρει να αγοράσω κινητήρα diesel ή μήπως βενζίνης; Σε πόσο καιρό θα κάνω απόσβεση των χρημάτων μου;

Η περίοδος που θα χρειαστεί μέχρι την απόσβεση μπορεί να διαρκέσει πολύ περισσότερο από όσο αρχικά νομίζουμε, ειδικά αν λάβουμε υπόψη μας ότι ο μέσος οδηγός κάνει λιγότερα από 15.000 χιλιόμετρα ανά έτος.

Για να απαντηθεί λοιπόν το ερώτημα κρατήσαμε για το τέλος έναν εύκολο και γρήγορο υπολογισμό που μπορείτε να κάνετε όταν έχετε καταλήξει σε ένα μοντέλο και το μόνο που σας απασχολεί είναι το είδος του κινητήρα που θα επιλέξετε. Τα στοιχεία που χρειάζεται να γνωρίζετε είναι η τιμή αγοράς τους, η κατανάλωση τους, το κόστος του καυσίμου και η ετήσια χρήση που κάνετε στο αυτοκίνητο σας, έτσι ώστε να υπολογίσετε σε πόσο καιρό θα κάνατε απόσβεση σε περίπτωση που επιλέγατε έναν κινητήρα diesel.

Ακολουθούν παραδείγματα χρησιμοποιώντας τα Renault Clio & Nissan Qashqai. Στους υπολογισμούς λαμβάνονται υπόψη οι τιμές τιμοκαταλόγου των εταιρειών χωρίς πιθανές προσφορές και εκπτώσεις και οι εργοστασιακές τιμές μεικτής κατανάλωσης. Επίσης, δεν υπολογίζονται οι όποιες διαφορές σε αξία μεταπώλησης. Παραμένει όμως ο πιο γρήγορος τρόπος να υπολογίσετε έστω και στο περίπου το χρόνο απόσβεσης των επιπλέον χρημάτων που θα δαπανήσετε σε περίπτωση επιλογής ενός κινητήρα diesel.

Παράδειγμα 1 :

Έστω ότι είστε ένας υποψήφιος αγοραστής με ετήσια χρήση στα 12.000χλμ και είστε ανάμεσα στα Clio 0.9 TCe Dynamic & 1.5 DCi Expression. Η διαφορά τιμής τους είναι 1810 ευρώ (ακριβότερο το diesel). 4.5λ/100χλμ κατανάλωση το βενζινοκίνητο με τιμή καυσίμου 1.25 ευρώ/λίτρο και 3.3λ/100χλμ το πετρελαιοκίνητο με τιμή καυσίμου 0,9 ευρώ/λίτρο. Το ετήσιο κόστος καυσίμου είναι 675ευρώ στο 1ο και 356,4 ευρώ στο 2ο . Με τη διαφορά τιμής 1810 ευρώ σε βάρος του diesel και 102,9 ευρώ τέλη κυκλοφορίας σε βάρος της βενζίνης σε ετήσια βάση, η απόσβεση έρχεται σε λίγο περισσότερο από 4 χρόνια.

Σε αυτή λοιπόν την περίπτωση η διάρκεια απόσβεσης είναι αρκετά μεγάλη και θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη η επιλογή ενός diesel, ειδικά εάν το αυτοκίνητο θελήσετε ή αναγκαστείτε να το πουλήσετε νωρίτερα.

Παράδειγμα 2 :

Ίδια μοντέλα με το παράδειγμα 1 αλλά με ετήσια χρήση στα 25.000χλμ. Η απόσβεση έρχεται σε περίπου 2,5 χρόνια.

Παράδειγμα 3 :

Σε αυτό το παράδειγμα είστε ανάμεσα στα Qashqai 1.2 Dig-T Energy & 1.5 DCi Energy με ετήσια χρήση στα 12.000χλμ. Η διαφορά τιμής τους είναι 3.180 ευρώ (ακριβότερο το diesel). Η κατανάλωση είναι 5.6λ/100χλμ για το βενζινοκίνητο και 3.8λ/100χλμ το πετρελαιοκίνητο. Η απόσβεση έρχεται σε περίπου 6,5 χρόνια.

Παράδειγμα 4 :

Ίδια μοντέλα με το παράδειγμα 3 αλλά με ετήσια χρήση στα 25.000χλμ. Η απόσβεση έρχεται σε λίγο περισσότερο από 3 χρόνια.

 

Όπως είναι εύκολα κατανοητό η επιλογή ενός αυτοκινήτου diesel προϋποθέτει ότι το όχημα θα διανύει τουλάχιστον 25.000χλμ ανά έτος, ώστε να αποσβέσει σχετικά γρήγορα ο αγοραστής τα επιπλέον χρήματα που δαπάνησε.

Κάντε μόνοι σας το test με τα μοντέλα που σας ενδιαφέρουν χρησιμοποιώντας τον υπολογιστή απόσβεσης πατώντας εδώ

 

 

Διαβάστε επίσης: Πώς να ελαχιστοποιήσετε την κατανάλωση καυσίμου του αυτοκινήτου σας

  • 09/03/2016 18:03:09
  • 27694
  • Service-Χρήσιμα
  • Μοίρασμα

Κατηγορίες

Έπεσε η τιμή τους!

GARAGE